W tych trudnych czasach nierzadko ludzie życzą sobie, abyśmy wszyscy mogli znaleźć sposób na naciśnięcie przycisku resetowania i rozpoczęcie dekady od nowa. Oto science fiction, gatunek telewizyjny, który pozwala nam zarówno uciec od teraźniejszości, jak i martwić się o przyszłość. Od klasyków, takich jak pierwszy Star Trek z 1966 roku (i wszystkie kolejne seriale), po nowsze seriale, takie jak The 100 (dramat dla nastolatków połączony z postapokaliptycznym serialem reality), nie brakuje możliwości na nie tak odległą przyszłość.
Więc dobrze, że tak wiele seriali science fiction rozgrywa się w kosmosie, tej ogromnej, nieznanej granicy, którą Elon Musk i Jeff Bezos starają się obecnie zdominować. Ale w dzisiejszych czasach seriale kosmiczne wykraczają daleko poza królestwo spiczastych uszu i małych zielonych ludzików; w nowym oryginalnym serialu Netflix, Away, przyszłość jest teraz, a bycie kosmicznym podróżnikiem jest pracą w taki sam sposób, jak bycie konsultantem: wymaga dużo czasu z dala od rodziny i długich godzin spędzonych w powietrzu.
W oczekiwaniu na tego nowicjusza w gatunku sci-fi, zebraliśmy niektóre z najlepszych kosmicznych seriali telewizyjnych z ostatnich kilku dekad. Od klasyków kreskówek po kultowe seriale, oto seriale, które zachwycą Cię, gdy będziesz gotowy rzucić ręcznik na planecie Ziemia i zamiast tego zanurzyć się w ciemną nieznaną
15. Dark Matter
Stworzone przez: Joseph Mallozzi, Paul MullieGwiazdy: Melissa O’Neil, Anthony Lemke, Alex Mallari Jr, Jodelle Ferland, Roger Cross, Zoie Palmer, Marc BendavidSieć oryginalna: Syfy (USA), Space (Kanada)
Inspirowany serią komiksów Dark Horse o tej samej nazwie, Dark Matter rozpoczyna się, gdy sześć osób budzi się na pokładzie statku kosmicznego, nie pamiętając, kim są ani jak się tam dostali. Następują trzy sezony przygód, które stopniowo podnoszą stawkę, jednocześnie koncentrując się na rozwoju wspaniałych postaci. Bo kiedy nie wiesz, czy jesteś bohaterem, czy złoczyńcą, musisz na nowo zdefiniować swoją tożsamość. Dark Matter zawiera również trzy znakomite bohaterki, w tym jednego z najbardziej ujmujących androidów w telewizji. Dlatego też Syfy ze zniechęceniem podjęło krótkowzroczną decyzję o anulowaniu serialu. Potrzebujemy więcej trójwymiarowych aktorek na naszych ekranach, a Dark Matter ma ich pod dostatkiem. Na szczęście nadal można oglądać każdy sezon na Netflixie. -Frannie Jackson
14. Star Trek: The Original Series
Stworzony przez: Gene RoddenberryGwiazdy: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, Nichelle Nichols, George Takei, Walter KoenigOryginalna sieć: NBC
To, co zaczęło się jako przemówienie pisarza i producenta Gene’a Roddenberry’ego o małym statku kosmicznym badającym galaktykę, stało się globalnym fenomenem kulturowym, który inspirował miliony widzów (a także astronautów, naukowców i wynalazców) przez ponad pół wieku. Wielomiliardowa franczyza obejmująca osiem seriali telewizyjnych, 13 filmów, niezliczone książki, komiksy, czasopisma i gry wideo – wszystko zaczyna się tutaj. Cztery dźwięki ping-ponga rozbrzmiewają w ciszy kosmosu. Głos kapitana Jamesa T. Kirka (William Shatner) nagle odbija się echem wśród gwiazd, wyjaśniając pięcioletnią misję swojej załogi w narracji głosowej. Ich statek to statek kosmiczny Enterprise, który pojawia się w całej okazałości, okrążając planety i podróżując z dużą prędkością, szybciej niż cokolwiek, co widzowie w latach 60. kiedykolwiek widzieli, tak szybko jak sam postęp. Obcy operowy sopran nagle zaczyna zawodzić, potem piosenka przewodnia kompozytora Alexandra Courage’a, a następnie tytuły: STAR TREK. Wszystko w tym nowym serialu science-fiction miało przełamać schematy, od różnorodnej obsady, przez reżyserię, po prowokującą do myślenia fabułę. Pod koniec drugiego sezonu, gdy rozeszła się wiadomość, że Star Trek jest zagrożony anulowaniem, NBC otrzymało setki tysięcy listów protestacyjnych od fanów, w tym lekarzy, profesorów, a nawet gubernatora Nowego Jorku Nelsona Rockefellera. Oryginalny serial został anulowany w 1969 roku, a ostatni odcinek wyemitowano niecałe dwa miesiące przed udaną załogową misją Apollo 11 na Księżyc. Jego wpływ był jednak trwały i niezmierzony. Roddenberry stworzył serial, który odważył się stawić czoła nieznanemu, pokonać niemożliwe wyzwania i zmienić społeczne konwencje na lepsze. Jego marzenie o przyszłości utorowało drogę serialowi, który śmiało podążał tam, gdzie żaden inny serial telewizyjny nie dotarł wcześniej. -James Charisma
13. Przestrzeń
Stworzone przez: Mark Fergus i Hawk OstbyGwiazdy: Thomas Jane, Steven Strait, Shohreh Aghdashloo, Paulo CostanzoSieć oryginalna: Syfy / Amazon
W Syfy’s The Expanse, Mars i Ziemia to dwa supermocarstwa walczące o technologiczną przewagę, podczas gdy mieszkańcy pasa asteroid wykorzystują zasoby bardziej uprzywilejowanych planet i stają się coraz bardziej podatni na radykalizację.
Czy brzmi to znajomo? W swoim związku z naszą własną erą autorytaryzmu, serial oferuje rodzaj opowiadania historii, który wydaje się niezbędny: udaje mu się przedstawić podzielony wszechświat bez oczerniania jednej grupy i wywyższania drugiej do boskiego statusu, o czym świadczy złożoność detektywa Joe Millera (Thomas Jane) lub urzędnika ONZ Chrisjen Avasarala (Shohreh Aghdashloo). The Expanse pokazuje nam możliwą przyszłość, w której kobiety mogą być przywódcami bez troski o świat, w której zróżnicowane rasowo grupy mogą zjednoczyć się dla wspólnej sprawy, ale jest także ostrzeżeniem o potrzebie kontrolowania instytucji, rozpoznawania nierówności wszędzie tam, gdzie mogą one istnieć, aby uniknąć błędów z przeszłości. Innymi słowy, jest to niezbędna telewizja dla naszych czasów. -Elena Zhang
12. Red Dwarf
Stworzony przez: Rob Grant, Doug NaylorGwiazdy: Craig Charles, Chris Barrie, Danny John-Jules, Robert Llewellyn, Chloë Annett, Norman Lovett, Hattie HayridgeOriginal Network: BBC Two
Brytyjczycy mają wyjątkowy sposób na przekształcenie końca rasy ludzkiej w śmiech. Podobnie jak w Przewodniku Autostopowicza po Galaktyce, w Red Dwarf rasa ludzka zostaje zredukowana do jednej populacji, co przynosi przezabawne rezultaty. Dave Lister, który jest bardziej riffem na Odd Couple niż załogą statku kosmicznego, budzi się trzy miliony lat po tym, jak reszta załogi Red Dwarf została zabita przez wyciek promieniowania i znajduje się sam w tytanicznym statku górniczym, z wyjątkiem hologramu, kota i robota. Lister i jego nieludzcy towarzysze mieli zbyt wiele zwrotów akcji w drodze powrotnej na Ziemię (lub do swojej dziewczyny, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej), by je tutaj opisać, ale przynajmniej robotnik z Liverpudlian dostał swojego upragnionego kurczaka vindaloo. Uwielbiany serial trwał pięć lat przed pierwszą przerwą i od tego czasu był wznawiany trzykrotnie. -Ellie Decker & JD Jordan
11. Zagubieni w kosmosie
Stworzony przez: Irwin AllenGwiazdy: Molly Parker, Toby Stephens, Maxwell Jenkins, Taylor Russell, Mina Sundwall, Ignacio Serricchio, Parker PoseySieć oryginalna: Netflix
Molly Parker i Parker Posey z Zagubionych w kosmosie generują w dużej mierze takie same emocje jak (liczne i w większości skuteczne) sekwencje akcji serialu. Ich siłą napędową nie jest siła żołnierza, granego przez szorstkiego Johna Robinsona, ale logika naukowca (Parker), przebiegłość oszusta (Posey), umiejętność rozwiązywania problemów przez Willa (Maxwell Jenkins) i jego starsze siostry, Penny (Mina Sundwall) i Judy (Taylor Russell). Od użycia magnezu do roztopienia lodu po przejęcie „czołgu” – skrzyżowania Jeepa z czołgiem – w celu ustalenia przyczyny awarii silnika, Robinsonowie są najlepsi w rozwiązywaniu dylematów, a nie rozwiązywaniu ich za pomocą materiałów wybuchowych. W pewnym momencie, w obliczu bardziej skomplikowanych obliczeń niż oczekiwano, Maureen grymasi: „Będę potrzebować większej tablicy”, a to rezonuje jako główna propozycja Lost in Space: że w gatunku, a nawet w telewizji, jest miejsce na „naukę” w science fiction, która jest czymś więcej niż wyrazem najgorszych instynktów ludzkości. W rzeczywistości, chociaż został opisany (bez przesady) jako „mroczniejszy” niż oryginał Irwina Allena, który był emitowany w CBS w latach 1965-1968, największe zmiany w remake’u Netflixa – gwiazda Parkera, obsada Poseya – odzwierciedlają więcej głębi niż ciemności, a przynajmniej nie ciemności dla samej siebie. Pomijając premierę serialu, Maureen jest równą Johnowi, a nawet czasami dominującą postacią w ich związku, który okazuje się znacznie trudniejszy, niż się wydaje. -Matt Brennan
10. Dla całej ludzkości
Stworzone przez: Ronald D. Moore, Matt Wolpert, Ben NediviGwiazdy: : Joel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Sarah Jones, Shantel VanSanten, Jodi BalfourOriginal Network: Apple TV+
Ameryka nigdy nie przegrywała z gracją. Odkrywanie alternatywnych historii, w których Ameryka przegrywa, zwykle wiąże się z moralną postawą kraju pokonanego przez wielkie polityczne zło. Naziści wygrywają II wojnę światową, Brytyjczycy tłumią rewolucję. Ale co, jeśli przegrana była bardziej skomplikowana? Bardziej ideologicznie szara. Mniej skupiona na prawdzie i sprawiedliwości Supermana, a bardziej na jego Amerykańskiej Drodze. Apple TV+ zadaje to pytanie, otwierając alt-historię For All Mankind, w której Związek Radziecki oszałamia obserwujący świat, pokonując USA na Księżycu, i odpowiada na nie porywającym dramatem o niedoskonałym dążeniu do wielkości.
Z pewnością serial o najlepszych pilotach na świecie powinien mieć świetny odcinek pilotażowy, ale jego wczesny sukces idzie w parze z serialem, w którym polityka i nauka rozgałęziają się w sposób, który jest przyjemny dla kosmicznych ćpunów i astro-nutów. Rozległe efekty społeczno-politycznych motyli – takie jak reakcja administracji Nixona na utratę pierwszego etapu wyścigu kosmicznego – to tylko jedna z przyjemności, jakie można znaleźć w kreacji Ronalda D. Moore’a, Matta Wolperta i Bena Nediviego. NASA, napędzana zarówno przez prezydenta potrzebującego politycznego zwycięstwa, jak i przez własną zranioną dumę, strzela do science fiction. A scenariusz jest inteligentny. Potencjalnie cukierkowy patriotyzm rah-rah jest podważany przez zawiedzione nadzieje i wszechobecną potrzebę amerykańskiej wyjątkowości, która w tej wersji wydarzeń okazuje się fałszywa. Zamiast tego serial działa na rzecz nowej kultury narodowej na wielką skalę i cichej, ciężko pracującej godności na małą skalę. Ameryka powraca do swoich scrapbookingowych korzeni dzięki programowi kosmicznemu. Te niezdarne (graniczące z nieodpowiedzialnymi) elementy – pracownicy rządowi robiący wszystko, co w ich mocy na polecenie swoich władców – widzą, jak potęga zmienia się w słabszego. Nie ma nic bardziej humanizującego niż próba przebicia się za pomocą sprzętu oferującego najniższą cenę. Unikanie prawdziwego nincompoopa poprzez pokazywanie blizn pozostawionych przez program (niepowodzenia, zgony, bliskie chybienia, niezdrowe relacje) daje serialowi najbardziej poruszające momenty. Zamiast być czystą złotą refleksją, For All Mankind sprawia, że uśmiechasz się i płaczesz w tym samym czasie, zdumiony, że ludzkość osiągnęła tak wiele pomimo całej swojej głupiej małostkowości. W przeciwieństwie do programu kosmicznego, za którym podąża, For All Mankind dąży do wielkości, odnosi sukces i zasadza flagę Apple, aby świat mógł ją zobaczyć – Jacob Oller
9. Jetsonowie
Stworzone przez: William Hanna, Joseph BarberaGwiazdy: George O’Hanlon, Penny Singleton, Janet Waldo, Daws Butler, Mel Blanc, Don Messick, Jean Vander Pyl, Howard MorrisOryginalna sieć: ABC
Poznaj George’a Jetsona! Lecąc przez chmury Orbit City w swoim latającym spodku, wyrusza rano do pracy z rodziną. Odwozi syna Elroya do szkoły podstawowej, nastoletnią córkę Judy do liceum, a żonę Jane do centrum handlowego. Przyjeżdża ruchomym chodnikiem do swojej pracy w firmie zajmującej się sprzętem, gdzie wszystko, co musi zrobić, to naciskać przyciski. Jest to przyszłość Jetsonów, kosmicznego odpowiednika Flintstonów, gdzie wszyscy mieszkają na wyniesionych platformach przypominających Space Needle nad Ziemią, a technologia jest nie tylko powszechna, ale jest sposobem na życie. Podobnie jak w przypadku The Flintstones, otoczenie jest mniej przedmiotem komentarza społecznego niż tłem dla formatu sitcomu serialu i pretekstem do żartów i gagów z epoki. Wiele z technologii, z których regularnie korzystamy dzisiaj, nie istniało, gdy Jetsonowie byli produkowani, w tym telefony komórkowe, komputery osobiste i Internet. Ale w dzisiejszym świecie, w którym każdy ma nos w laptopie lub iPhonie, miło jest nie widzieć wszystkich robiących to samo w przyszłej wersji Jetsonów. Mimo wszystkich zalet XXI wieku, wciąż możemy mieć trochę do nadrobienia. -James Charisma
8. The 100
Stworzone przez: Jason RothenbergGwiazdy: Eliza Taylor, Marie Avgeropoulos, Bob Morley, Isaiah Washington, Henry Ian Cusick, Lindsey Morgan, Richard Harmon, Zach McGowanOryginalna sieć: The CW
The Hundred jest tym, co dzieje się, gdy połączysz klasyczny nastoletni dramat CW (lub, idąc o krok dalej, nastoletni dramat WB) pełen dynamicznych postaci z fantazyjną terminologią science-fiction, żywą wizualizacją i naprawdę skomplikowanymi fabułami. Akcja serialu, który po raz pierwszy wyemitowany został na antenie stacji CW we wrześniu 2014 roku, rozgrywa się 97 lat po nuklearnej apokalipsie, kiedy to tysiące ocalałych żyje teraz na niesamowicie dużej stacji kosmicznej zwanej Arką. W ramach ostatecznej próby ustalenia, czy Ziemia nadal nadaje się do zamieszkania, władze wysyłają 100 młodych więźniów na planetę, aby przetrwali lub zginęli próbując. Podczas pobytu na Ziemi naprawdę atrakcyjna kohorta spotyka kilka różnych grup, które faktycznie przetrwały apokalipsę: Żniwiarze, którzy zorganizowali się w klany; Żniwiarze, którzy są teraz kanibalami dzięki Góralom; i Górale, którzy są zasadniczo potomkami ostatecznych chłodu apokalipsy, tych, którzy zamknęli się przed apokalipsą. Chaos pojawia się, gdy różne grupy zderzają się ze sobą, ale pod koniec siódmego sezonu pojawia się kolejna grupa, o którą młodzież musi się martwić: ludzie z innego świata, Disciples. Ten rodzaj serialu, który wciąga i wypluwa cię do innej rzeczywistości, The 100 nie jest dla tych, którzy chcą tylko zanurzyć palce w nowym serialu. Wejdź albo przepadnij. -Joyce Chen
7. Farscape
Tworzony przez: Brian Henson, Rockne S. O’BannonGwiazdy: Ben Browder, Claudia Black, Virginia Hey, Anthony Simcoe, Gigi Edgley, Paul Goddard, Lani Tupu, Wayne Pygram, Jonathan HardyOriginal Network: Syfy (Sci-Fi)
Nowoczesny astronauta John Crichton (nazwiska sci-fi) testuje eksperymentalny samolot, gdy zostaje wysadzony przez tunel czasoprzestrzenny i znajduje się na żywym statku kosmicznym o nazwie Moya z załogą desperacko próbującą uciec przed kosmicznymi faszystami zwanymi Peacekeepers. Farscape to prowadzony przez zespół kosmiczny dramat w stylu Firefly. W przeciwieństwie do Firefly, ma więcej niż jeden sezon. Odcinki eksplorują założenia sci-fi, takie jak alternatywne rzeczywistości, wszechmocni kosmici i kosmiczne robale (no wiesz, te kosmiczne owady), jednocześnie rozwijając każdego z członków załogi Moya i kończąc ich historie. Pomyśl o Mass Effect, gdyby Shepard zrobił kilka tandetnych odniesień do popkultury. Ponadto, jeśli żywy statek kosmiczny cię nie ostrzegł, rzeczy stają się dość dziwne, a czasem dość głupie. -Harry Mackin
6. Mandalorianin
Stworzone przez: Jon Favreau
Gwiazdy: Pedro Pascal, The Child
Original Network: Disney+
Jak można się spodziewać po produkcji spod znaku Gwiezdnych Wojen, od razu zostajemy tu wprowadzeni do całego uniwersum fantasy, wypełnionego ciekawymi postaciami i animowanym tłem. Jest to program telewizyjny o niezaprzeczalnej jakości kinowej i jest żywy: rzeczy klikają, warczą, brzęczą i boop wraz z gadaniem obcych i mnóstwem interesujących stworzeń. Świat Mandalorian od razu wydaje się żywy, zanurzając nas w historię samego łowcy nagród Mando (Pedro Pascal) i Dziecka (aka Baby Yoda) z nieznanymi mocami, które musi chronić podczas podróży przez galaktykę.
Dzięki cudownie krótkim odcinkom, które bawią się kilkoma różnymi gatunkami, The Mandalorian jest zarówno rozgrzewający, jak i pełen akcji, słabo zaludniony postaciami, które choć krótkotrwałe, pozostawiają niezapomniany ślad. Nie możemy powiedzieć wystarczająco dużo o ochrypłym głosie Pascala, ponieważ w jakiś sposób sprawia on, że zamaskowany Mando (którego twarzy nie widzimy do samego końca) jest w pełni zrealizowaną postacią. A jednak show zostaje mu absolutnie skradzione przez maleńką kukiełkę, na punkcie której wszyscy w produkcji (w tym Werner Herzog) i wszyscy na widowni mają obsesję. Wybór Favreau, by oprzeć serię w jak największym stopniu na efektach praktycznych (w tym The Child, szczyt formy), odegrał kluczową rolę w uczynieniu tej historii o pstrokatej załodze kosmicznych podróżników cudownie namacalną i emocjonalnie ugruntowaną. -Allison Keene
5. Doctor Who
Stworzone przez: Sydney Newman, C. E. Webber, Donald WilsonGwiazdy: Christopher Eccleston, David Tennant, Matt Smith, Jodi Whitaker, Peter Capaldi
Oryginalna sieć: BBC
Oryginalnie uruchomiony w 1963 roku, Doktor powrócił na ekran w 2005 roku, podróżując w czasie i przestrzeni w TARDIS, osobliwej i zaskakująco przestronnej niebieskiej budce policyjnej. Efekty specjalne mogły się nieco poprawić, ale obóz pozostał ten sam. Z Russellem T. Daviesem u steru i Davidem Tennantem w roli Dziesiątego Doktora, serial nigdy nie był lepszy. Teraz pojawił się nowy Doktor, Jodie Whittaker, pierwsza kobieta w tej roli, która kontynuuje i rozwija tradycję. W swoim drugim sezonie jako showrunner Chris Chibnall nie stronił od zabawy z 75-letnim kanonem Doctor Who, który poprzedzał jego panowanie, ale uroczo maniakalny portret Doktora Whitaker dał mu pewną osłonę przed fanami. Co ważniejsze, wszystko było interesujące, zaskakując nas nową historyczną inkarnacją Doktora i ogromną rewelacją na temat historii pochodzenia Doktora w finale serii 12, „The Timeless Children” – z nie tylko jednym, ale dwoma największymi wrogami Doktora. Ostatecznie nowy zespół utrzymał serial science fiction tak świeży i żywotny jak zawsze. -Josh Jackson
4. Firefly
Stworzone przez: Joss WhedonGwiazdy: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Morena Baccarin, Adam Baldwin, Jewel Staite, Sean Maher, Summer Glau, Ron GlassOriginal Network: Fox
Josh Whedon to bez wątpienia wizjonerski gawędziarz. Skomplikowany umysł, który wymyślił Buffy the Vampire Slayer, patrzył w przyszłość, tworząc Firefly w 2002 roku; teraz, prawie 20 lat później, trudno nie przyznać, że wiele z tego, co przewidział krótkotrwały serial Whedona, jest bardziej możliwe niż kiedykolwiek. Akcja serialu rozgrywa się w roku 2517, po tym jak ludzie zdematerializowali swój obecny układ słoneczny w nowy układ gwiezdny z własnymi zasadami i normami. Tytułowy Firefly odnosi się do dziewięcioosobowej załogi renegatów, którzy żyją na Serenity, statku kosmicznym klasy Firefly. W tej przyszłości Stany Zjednoczone i Chiny są jedynymi dwoma ocalałymi supermocarstwami, które połączyły się w centralny rząd federalny zwany Sojuszem. Brzmi znajomo? Na pokładzie statku kosmicznego jest mnóstwo działalności przestępczej, w tym pierścienie przemytnicze, łowcy nagród i zamrożone zwłoki, a także mnóstwo napięcia seksualnego między Malcolmem „Mal” Reynoldsem (Nathan Fillion) i Inarą Serrą (Morena Baccarin). Idealny serial na długi weekend picia, ponieważ serial został anulowany po zaledwie jednym sezonie, ku rozczarowaniu jego wiernych fanów. -Joyce Chen
3. Cowboy Bebop
Stworzone przez: Hajime YatateOriginal Network: TV Tokyo
Wszystkie debaty na temat tego, czy Cowboy Bebop-Shinichir… arcydzieło sci-fi Watanabe – jest szczytem anime – to debata semantyczna. Jest, kropka. Jego charakterystyczna mieszanka kosmicznej cyberpunkowej intrygi, zachodniej atmosfery, akcji sztuk walki i chłodnego noir w formie seinen jest bezkonkurencyjna i niezwykle atrakcyjna. Jego egzystencjalne i traumatyczne tematy są uniwersalne. Jego pstrokata grupa łowców nagród jest złożona i pełna wad, ale wciąż bardzo fajna. Przyszłość, którą przedstawia, jest zróżnicowana etnicznie i dziwnie przewidywalna. Jego angielski dubbing, z jednymi z największych amerykańskich talentów lektorskich, jest w pewnym sensie odpowiednikiem oryginału z japońskimi napisami. Jego 26 odcinków jest niemal doskonałych, a odcinki, które mogłyby wypełnić kolejną serię, są zwarte, napięte i służą tezie serialu, nawet jeśli nie odwracają uwagi od ogólnej fabuły, która jest wciągająca, ale nie przytłaczająca. Serial jest przystępny dla nowych widzów i wciąż nagradza starych za każdym razem, gdy go oglądają. Wspaniała ścieżka dźwiękowa i jazzująca partytura Yoko Kanno stoją na swoim miejscu. Napisy początkowe są nieskazitelne. To oryginalna własność, a nie adaptacja. Wydaje się, że jest to opus magnum wyprodukowane u szczytu długiej kariery, mimo że jest to, prawie niewiarygodnie, pierwsza seria Watanabe jako reżysera. To arcydzieło, które słusznie powinno znaleźć się wśród najlepszych dzieł telewizyjnych wszechczasów, nie mówiąc już o anime. Z niecierpliwością czekamy na rywala. Nie wstrzymujemy oddechu. -John Maher
2. Battlestar Galactica
Stworzone przez: Glen A. Larson (scenariusz oryginalny), Ronald D. Moore, David EickGwiazdy: Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff, Jamie Bamber, James Callis, Michael Hogan, Aaron Douglas, Tricia Heifer, Grace Park, Tahmoh PenikettSieć oryginalna: SyFy
W sztuce często istnieje dychotomia między tym, co epickie, a tym, co osobiste. Małe historie, te, które dotyczą wyzwań, przed którymi stajemy regularnie – rodzina, miłość, przyjaźń, praca, pieniądze – są powiązane, ponieważ są znajome. Oglądamy epickie filmy, takie jak Braveheart czy Władca Pierścieni, aby znaleźć się w zmaganiach o wiele większych niż te, z którymi mamy do czynienia i zastępczo odziedziczyć satysfakcję z ich pokonania. Ale potem czytamy powieści z minimalną fabułą, aby zobaczyć, jak ludzie tacy jak my popełniają te same głupie błędy, które popełniliśmy, i wychodzą z drugiej strony jako odmieniony człowiek. Science fiction jest niemal wyłącznie domeną epickich opowieści – rozwijające się relacje są całkowicie przyćmione przez losy ludzkości, o które toczy się gra. To jedna z głównych rzeczy, które fani science fiction kochają w tym gatunku, a także to, czego wielu ludzi nienawidzi. Więc kiedy ludzie mówią, że Battlestar Galactica jest serialem o szerszym zastosowaniu niż science fiction, to częściowo to właśnie mają na myśli.
Twórca Ronald D. Moore wziął fundamenty serialu z lat 70. i całkowicie je zmienił, wprowadzając realizm, jakiego science fiction nigdy wcześniej nie widziało. Sam statek jest starzejący się i ciasny. Kwatery są klaustrofobiczne, przez co jego mieszkańcy żyją w nadwrażliwym akwarium – każdy pilnuje swoich spraw. Ale tam, gdzie Battlestar Galactica przebija inne historie science fiction w szczegółach, pokonuje je również w ich własnej epickiej grze. W każdym sezonie główna historia rozwija się z prędkością światła. Ograniczona liczba modeli Cylonów to doskonałe repliki ludzi – „skinjobs”, którzy przeniknęli do ludzkiej floty. Ich relacje z ludzkością stają się coraz bardziej złożone, ponieważ w ich szeregach pojawiają się nieporozumienia. A poszukiwanie mitycznej Ziemi przez ludzkość jest pełne ciągłych niespodzianek.
Każdy sezon jest lepszy od poprzedniego (nawet niefortunny bałagan finału ma swoje emocjonalne momenty). Bez obcych cywilizacji do odkrycia, Moore kieruje swój obiektyw do wewnątrz na gatunki, które znamy najlepiej. Analizowane są wszystkie życiowe napięcia: religia kontra nauka, bezpieczeństwo kontra wolność, potrzeby wielu kontra potrzeby nielicznych, sumienie kontra lojalność, pasja kontra zaangażowanie. A najważniejsze pytanie serialu – „Co to znaczy być człowiekiem?” – jest badane na każdym poziomie, dużym i małym. (Uwaga dla nowych widzów, najpierw obejrzyjcie miniserial) – Josh Jackson
1. Star Trek: następne pokolenie
Stworzony przez: Gene RoddenberryGwiazdy: Patrick Stewart, Brent Spiner, Jonathan Frakes, LeVar Burton, Gates McFadden, Michael Dorn, Marina Sirtis, Wil WheatonOryginalna sieć: CBS
Oryginalny serial był pionierski. Deep Space Nine i Voyager miały swoje momenty. Ale TNG był głową i ramionami największej serii Star Trek (i jednym z najlepszych seriali science fiction wszechczasów). Jean Luc Picard. Data. Worf. Holodek. Borg. Gene Roddenbury musiał nie mieć ani jednej cynicznej kości w swoim ciele. Patrząc, jak jego bohaterowie odkrywają dziwne nowe światy, szukają nowego życia i nowych cywilizacji i odważają się iść tam, gdzie nikt wcześniej nie poszedł, ja też nie. -Josh Jackson
Odkryj nasz następny artykuł: Czy Pluton jest planetą?